הערוץ הראשון (רוסיה)

ערוץ טלוויזיה רוסי

הערוץ הראשוןרוסית: Первый канал) הוא ערוץ הטלוויזיה המרכזי ברוסיה בעל תפוצה רחבה ונקלט כמעט בכל מכשיר טלוויזיה רוסי. משרדי הערוץ שוכנים סמוך למגדל אוסטנקינו, במרכז הטלוויזיה אוסטנקינו שבמוסקבה.

הערוץ הראשון
1канал-5.svg
פרטי הערוץ
מדינה רוסיהרוסיה  רוסיה
קטגוריה כללי, בידור, חדשות
סוג ערוץ טלוויזיה מסחרי
תאריך השקה 22 במרץ 1951
1 באפריל 1995 (נחנך מחדש)
בעלות ממשלת רוסיה
National Media Group
שפה רוסית
משרד ראשי מרכז הטלוויזיה אוסטנקינו, רחוב האקדמאי קורוליוב 12, מוסקבה
אזור קליטה רוסיה, אוקראינה, בלארוס, אסטוניה,
לטביה, ליטא, קזחסטן, אירופה,
אפריקה, צפון אמריקה, אסיה, ישראל ואזור מדינות חבר העמים.
שיטת שידור PAL, DVB, HDTV
הצפנה וידאוגרד, שידור לוויני חופשי, הפצה ברשתות הכבלים והלוויין
זמינות
חבילה שידור חופשי
www.1tv.ru
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית OOjs UI icon info big.svg

הערוץ החל את שידוריו במתכונתו הנוכחית ב-1 באפריל 1995 תחת השם "הטלוויזיה הרוסית הציבורית" (ORT). ב-2 בספטמבר 2002 הפך ל"ערוץ הראשון". החל מיוני 2011 הערוץ עבר לפורמט שידור במסך רחב של 16:9. מדצמבר 2012 הערוץ משדר גם באיכות שידור בהפרדה גבוהה. מתחריו של הערוץ הם ערוץ רוסיה-1 וערוץ NTV.

בשידורי הערוץ ניתנת חשיפה גדולה לנציגי ממשל תוך הצגת הדברים מנקודת מבט פרו-ממשלתית וישנה ביקורת ציבורית מתמדת כלפי הערוץ בשל נטייתו להפצת דיווחים תעמולתיים[1].

היסטוריהעריכה

הערוץ הוקם לראשונה במרץ 1951 כתוכנית הראשונה של הטלוויזיה המרכזית של ברית המועצות. השידור הראשון בצבע הוקרן בשנת 1967 והחל משנת 1977 כל התוכניות שודרו בצבע. החל משנת 1990, שידורי הערוץ נקלטים בישראל, בכל אותן שנים נוהל הערוץ על ידי הוועדה הממלכתית לשידורי רדיו וטלוויזיה, ששימשה כרשת השידור הממשלתית משנת 1993 עד 1995.

ב-1991, לאחר התפרקות ברית המועצות, הערוץ הממשלתי הפך לערוץ 1 אוסטנקינו ונוהל על ידי חברת הטלוויזיה אוסטנקינו. במרץ 1995 בעלי הערוץ, בוריס ברזובסקי קרא לערוץ בשם חברת הטלוויזיה הרוסית ORT ("הטלוויזיה הציבורית הרוסית"), ב-1 באפריל 1995 הערוץ אורגן מחדש ביום שמהווה ליום הקמת הערוץ במתכונתו הנוכחית.

במשך תקופה קצרה בשנת 2000 הערוץ אוחד עם הערוץ השני ברוסיה, בשל שרפה שפרצה במגדל הטלוויזיה אוסטנקינו. ב-2 בספטמבר 2002 הערוץ שינה את שמו לשמו הנוכחי: "הערוץ הראשון". בשנת 2011 הערוץ עבר לשיטת שידור דיגיטלית וב-1 ביוני אותה שנה עבר לשדר במסך רחב.

מאז 2005 הערוץ החל להפיק תוכניות ריאליטי ותוכניות בידור רבות, בשנת 2012 החל לעבור לשידור באמצעות הפרדה גבוהה ובמהלך אולימפיאדת סוצ'י (2014) שימש כגוף השידור המרכזי של המשחקים האולימפיים. מאז 2012 הערוץ משדר את תוכנית האירוח הפופולרית אורגנט בערב, שהפכה לאחת מתוכניות הערוץ הפופולריות ביותר.

ב-29 בספטמבר 2013 הערוץ החל באיסוף כספי תרומה לנפגעי שיטפון במזרח הרחוק הרוסי דרך שליחת מסרונים או דרך העברת הכספים דרך אתרי העברות מיוחדים, לפי נתונים מהערוץ הכספים נאספים לבניית מבנים חדשים לתושבים אשר איבדו את מגוריהם במהלך השטפונות, כדי לקדם את תהליך ההתרמה לוח השידורים של הערוץ באותו היום שונה כמעט לגמרי ורצועת השידור באותו יום נקראה "וסיים מירום"(Всем Миром) שפירושו בעברית הוא "ביחד עם כל העולם", התרמת הכספים נמשכה עד ה-5 באוקטובר 2013.

בשנת 2014 הערוץ החל לפתח יותר את מהדורות החדשות שלו (על רקע אירועי יברומאידאן, סיפוח חצי האי קרים לרוסיה ומלחמת האזרחים באוקראינה) ועם התפתחות המגמה של שירותי צפייה ישירה בשיטת OTT של ספריית סרטים ותוכניות טלוויזיה, בפברואר 2015 השיק הערוץ את האתר kino1tv.ru (‏«Кино1ТВ») המאפשר צפייה בסדרות ובסרטי הערוץ למנויים בתשלום.

בדצמבר 2016 הערוץ הפך מחברת מניות פתוחה לחברת מניות לא ציבורית. הערוץ החל לפתח סדרות טלוויזיה מקוריות שזכו לשבחים רבים כדוגמת "טרוצקי", "השיטה", "הקתדרלה", "כנפי האימפריה" שארבעה מפרקיה שודרו במהלך שנת 2017 והסדרה הופסקה בטענה לרייטינג נמוך אך ושודרה מחדש רק כעבור שנתיים, בחורף 2019.

הערוץ היה שותף להפקת סרטי קולנוע היסטוריים רבים כדוגמת "יועץ ממלכתי", "אדמירל", "הוויקינג" ו"ברית ההצלה".

החל מינואר 2019 הערוץ משדר בשידור חי גם מהרשתות החברתיות, בעיקר באמצעות רשת Odnoklassniki.ru.

בעלות והנהלת הערוץעריכה

בעלותעריכה

 
קונסטנטין ארנסט, מנכ"ל הערוץ מאז 1999.

ממשלת רוסיה מחזיקה ב-51% מהמניות בערוץ (38.9% מהם בידי הסוכנות הפדרלית לניהול רכוש המדינה, 9.1% בידי איט"ר טא"ס, 3% בידי מרכז הטלוויזיה הטכני אוסטנקינו), 24% נמצאים בידי חברת ORT-KB שבבעלות האוליגרך רומן אברמוביץ'[2], שבשל קבלת האזרחות הישראלית מחויב למכור כמה אחוזים מאחזקותיו וחלקו בערוץ יירד ל-20%[3]‏. 25% נוספים נמצאים בידי חברת Rastrkom-2002, שבבעלות חברת האחזקות National Media Group וצפויה לרכוש 4% מהמניות מידי אברמוביץ'.[4]

הנהלהעריכה

מנכ"ליםעריכה

הפקות מקור בולטות בערוץעריכה

הערוץ הראשון הוא ערוץ הטלוויזיה העשיר ביותר ברוסיה, ובין שאר מהפקות המקור הנודעות הן הגרסה הרוסית למי רוצה להיות מיליונר?, תוכנית "מפעל הכוכבים", המקבילה הרוסית לאמריקן איידול שרצה מאז אוקטובר 2002. כמו כן, הערוץ משדר למעלה מ-20 שנה את הגרסה הרוסית לגלגל המזל, הגרסה המצליחה ביותר, נוסף להפקות מקור רבות. הערוץ הפיק גם את סדרת הסרטים שוברי קופות, משמר הלילה: משמר הלילה ומשמר היום ואת הסרטים אדמירל, יועץ ממלכתי, גמביט טורקי, הוויקינג וברית ההצלה.

כלל הפקות המקור של הערוץ זמינות לצפייה ישירה באמצעות פורטל kino.1tv.ru, המהווה ספק שירותי הזרמת מדיה של הערוץ תמורת דמי מנוי.

תוכניות בידורעריכה

סדרות דרמהעריכה

  • "עקבות" (След) סדרת דרמה משטרתית, המהווה עיבוד רוסי לסדרת הטלוויזיה האמריקאית, "CSI".
  • "המנטליסט" (Менталист) סדרת דרמה משטרתית, המהווה עיבוד רוסי לסדרת הטלוויזיה האמריקאית, "המנטליסט".

סרטי תעודהעריכה

תוכניות אקטואליה ותחקירעריכה

  • "חדשות הערוץ הראשון" (Новости Первого канала) מהדורת החדשות הרגילה המשודרת במהלך היום כמה פעמים, מאז 10 בפברואר 1985.
  • "זמן" (Время) מהדורת החדשות המרכזית של הערוץ ומהדורת החדשות הוותיקה ברוסיה, יצאה לראשונה ב-1 בינואר 1968
  • "בוקר טוב" (доброе утро), תוכנית בוקר המשודרת כל יום חוץ מימי שבת וראשון
  • "טוב להיות!", תוכנית לענייני בריאות של ילנה מלישבה
  • "חכה לי", תוכנית ששודרה במשך שני עשורים והייתה הגרסה הטלוויזיונית הרוסית של המדור לחיפוש קרובים.

שעשועוניםעריכה

  • "שדה הפלאים" (поле чудес) - הגרסה הרוסית לשעשועון "גלגל המזל".
  • "דקת התהילה", תוכנית כישרונות. בתוכנית מופיעים אנשים רבים המראים את כישרונם, השופטים מצביעים האם להעבירם לשלב הבא
  • "ק.ו.ן" - תוכנית הומוריסטית

ריאליטיעריכה

קומדיה וסאטירהעריכה

  • "ההבדל הגדול" (Большая разница), תוכנית סאטירה על תוכניות רוסיות ידועות ושחקני טלוויזיה וקולנוע.
  • "פרוז'קטור-פריס-הילטון" (Прожекторперисхилтон) היא תוכנית פאנל, שבה יושבים 4 אנשים שקוראים חדשות מהעיתון ומגיבים להן באופן הומוריסטי. שודרה בשנים 2008-2012 וחזרה בשנת 2017 ובשנת 2019. התוכנית דומה לתוכניות כמו "גב האומה" או התוכנית הגרמנית "7 Tage, 7 Köpfe" עליה מבוסס הפורמט.

ספורטעריכה

סמלי הערוץעריכה

ראו גםעריכה

קישורים חיצונייםעריכה

  מדיה וקבצים בנושא הערוץ הראשון בוויקישיתוף

הערות שולייםעריכה