פתיחת התפריט הראשי

ג'רוזלם פוסט

עיתון יומי ישראלי בשפה האנגלית
(הופנה מהדף The Jerusalem Post)

ג'רוזלם פוסטאנגלית: The Jerusalem Post) הוא עיתון יומי ישראלי בשפה האנגלית. מקורו של העיתון ב-"Palestine Bulletin", עיתון יומי באנגלית שנוסד בשנת 1925 ושבהמשך הפך ל-"Palestine Post". לאחר קום המדינה שונה שמו לזה המשמש עד היום.

Internet-news-reader.svg ג'רוזלם פוסט
The Jerusalem Post
סמליל הג'רוזלם פוסט
תדירות עיתון יומי
סוגה חדשות
פורמט טבלואיד
בעלים אלי עזור
עורך יעקב כץ
נוסד 1 בדצמבר 1932
(בשם "The Palestine Post")
שפה מהדורות באנגלית ובצרפתית
מערכת ירושלים, ישראלישראל  ישראל
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
ISSN 0792-822X
www.jpost.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית OOjs UI icon info big.svg

תוכן עניינים

היסטוריהעריכה

בתקופת המנדט הבריטיעריכה

העיתון "Palestine Bulletin" יצא לאור על ידי "הסוכנות הטלגרפית היהודית", מיזם עסקי של המוציא לאור היהודי-אמריקני ג'ייקוב לנדאו (מיזם שאינו קשור לסוכנות היהודית). אחד מעורכי העיתון, לימים עורכו הראשי, היה גרשון אגרונסקי, עיתונאי אמריקני יליד רוסיה. מאוחר יותר שינה אגרונסקי את שמו לגרשון אגרון, לימים ראש עיריית ירושלים. עורך אחר בעיתון היה המשפטן היהודי-אנגלי דוד גויטיין, אשר עלה לארץ בשנת 1929, לימים שופט בבית המשפט העליון הישראלי.

בשנת 1932 הקים אגרונסקי עיתון חדש, במטרה להתחרות בבולטין, אך בסופו של דבר סיכמו אגרונסקי ולנדאו על שיתוף פעולה, והיו לבעלים שותפים של עיתון אחד. הבולטין חדל מלהופיע, ולמחרת היום, ב-1 בדצמבר 1932 (א' בכסלו תרצ"ג) החל לצאת העיתון "The Palestine Post", אשר בגיליון הראשון שלו נכתב כי הוא ממשיך את העיתון "Palestine Bulletin".

במאמר הראשי בגיליון הראשון כתב אגרונסקי: "מטרתנו לתת לציבור בארץ ישראל עיתון עברי בשפה האנגלית, ולאפשר לפקידי הממשל הבריטי בפלשתינה הבנת מה בענייני יהדות וציונות. כמו כן, מטרתנו לספק מידע יום יומי על מעשי היהודים ומאווייהם בתפוצות ובארץ".

תחת שלטון המנדט נקט "פלסטיין פוסט" קו שתמך במאבק להקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל, ונקט קו גלוי ותקיף נגד הגבלות שהטיל השלטון הבריטי על הגירת יהודים לארץ ישראל. על אף שלא היה כזה באופן רשמי, נחשב העיתון לשופרה של הסוכנות היהודית. בתקופת מלחמת העולם השנייה היה העיתון השני הנפוץ ביותר בא"י (אחרי "דבר" ולפני "הארץ") ותפוצתו הייתה כ-20,000 עותקים ביום. ב-6 ביוני 1944, יום הפלישה לנורמנדי, הגיע לשיא תפוצתו עד אז - 50,000 עותקים.[1]

 
לאחר הפיצוץ בבניין הפלסטיין פוסט, פברואר 1948

המשרדים והדפוס של העיתון שכנו בירושלים ברחוב הסולל 9 (כיום רחוב חבצלת).

במלחמת העצמאותעריכה

בראשית מלחמת העצמאות, ב-2 בפברואר 1948, התפוצצה ליד מערכת העיתון מכונית תופת[2] שאותה הובילו, ככל הנראה, שוטרים בריטים. ארבעה אנשים נהרגו ושלושים נפצעו, ולבניין העיתון נגרם נזק רב, אולם הוא לא התמוטט. זאת משום שהקבלן שבנה אותו, שש שנים לאחר רעידת האדמה של שנת 1927 (תרפ"ז), שהייתה בעוצמה של 6.25 בסולם ריכטר, חיזק אותו במיוחד ביסודות ובקירות. חרף הנזק הרב הצליח העיתון לצאת לאור למחרת, תוך הסתייעות בסדר הדפוס של דפוס "אחוה", והדפסת גיליונות בדפוס "ליפשיץ". במאמר המערכת נכתב "שום חומר נפץ לא ימנע מאיתנו להשמיע את קולנו".

בנוסף לנזקי הפיצוץ, סבל העיתון מירידה חדה בתפוצתו, שכן הפינוי הבריטי הוריד בהרבה את מספר קוראיו. בעיה נוספת הייתה ניתוק ירושלים, אשר פגע באפשרות להפיץ את העיתון ברחבי הארץ. לפיכך, במשך כעשרה שבועות, החל מן ה-26 במאי 1948, הופץ העיתון בשתי מהדורות מקבילות, תל אביבית וירושלמית.

פנחס לבון סיפר שבשנת 1948, בעקבות נזקים שגרמה מלחמת העצמאות, פנה גרשון אגרון להסתדרות בבקשת סיוע לעיתון. ההסתדרות הסכימה והשקיעה בעיתון, באמצעות סולל בונה, 25,000 לירות ארץ ישראליות, תמורתם קיבלה מניות בעיתון. עם זאת, היא מעולם לא התערבה בהנהלת העיתון ובעריכתו.[3]

 
שער ה"פלסטיין פוסט" ביום הראשון לאחר הכרזת העצמאות

לאחר קום המדינהעריכה

עם קום המדינה המשיך העיתון להיות כלי הביטוי של הגישה הישראלית, כלפי דיפלומטים זרים ותיירים.

בשנת 1950 ביקש גרשום שוקן, בעליו של העיתון באותה עת, להעבירו מירושלים לתל אביב. אגרון התנגד לכך, ובחר לשנות את שם העיתון ל"Jerusalem Post", אשר הוא שמו עד היום.[4][5]

בשנת 1963 החזיקו גופים המקושרים להסתדרות, בהם ניר שיתופי, סולל בונה, בנק הפועלים, הסנה והמשביר המרכזי, 37% ממניות העיתון.[6] בשנות ה-70 הייתה חברת משקיעי ישראל של סם רוטברג גורם מרכזי בבעלות על העיתון.

ב-1989 מכר קונצרן "כור", שהחזיק בבעלותו את חברת משקיעי ישראל, את ה-"Jerusalem Post" לקבוצת הולינג'ר הקנדית שבשליטתו של קונרד בלק, בסכום גבוה מאוד שעבר את כל התחזיות.[7] הקו המדיני של העיתון הפך מזוהה עם הימין הפוליטי הישראלי.[8] בעקבות זאת עזבה את העיתון קבוצה גדולה של עיתונאים והקימה את הג'רוזלם ריפורט.

בשנות ה-2000עריכה

בסוף שנת 2004 רכש איש העסקים אלי עזור, מבעליה של קבוצת צ'רלטון, את העיתון תמורת 13.2 מיליון דולר, באמצעות חברת "מרקעי תקשורת"[9]. העיתון בבעלותו הגיע לשיתוף פעולה עם הוול סטריט ג'ורנל, במסגרתו הוא מפיץ ומשווק עותקים של "וול סטריט ג'ורנל אירופה" בישראל, החל מינואר 2008[10].

סטיב לינדי היה העורך הראשי של העיתון משנת 2011 ועד מאי 2016[11], וב-2016 החליף אותו יעקב כץ[12].

לעיתון יש גרסת לייט, אשר בחלקה מציעה שירות שיחות טלפוני בשם לייט-טוק. ישנה גם גרסה מקוונת של העיתון המודפס, וגרסאות לילדים ולנוער (zone, street, snap, dash) שנועדו ללימוד ולשיפור רמת האנגלית. הוא אף מוציא מהדורה צרפתית,[13] וכן ירחון בעברית קלה ללימוד עברית (IVRIT). העיתון מופץ באמצעות חברת בר שיווק והפצה.

העורכים הראשיים של העיתוןעריכה

  • גרשון אגרון - מייסד ועורך ראשי: 1932–1955
  • טד לוריא - עורך ראשי: 1955–1974
  • לאה בר דור - עורכת ראשית: 1974–1975
  • ארי רט וארווין פרנקל - עורכים ראשיים: 1975–1989
  • נ. דייוויד גרוס - עורך ראשי: 1990–1992
  • דייוויד בר-אילן - עורך ראשי: 1992–1996
  • ג'ף ברק - עורך ראשי: 1996–1999
  • דייוויד מקוסבי - עורך ראשי: 1999–2000
  • קרל סצרק - עורך ראשי: 2000
  • ג'ף ברק - עורך ראשי: 2000–2002
  • ברט סטיפנס - עורך ראשי: 2002–2004
  • דייוויד הורוביץ - עורך ראשי: 2004–2011
  • סטיב לינדי - עורך ראשי: 2011–2016
  • יעקב כץ: 2016–

עיתונאים וכותבים בולטים בעיתוןעריכה

קישורים חיצונייםעריכה

  מדיה וקבצים בנושא ג'רוזלם פוסט בוויקישיתוף

הערות שולייםעריכה

  1. ^ מרדכי נאור, רבותי, העיתונות, משרד הביטחון, 2004
  2. ^ פצצה לבנין "פ. פוסט" בירושלים, דבר, 3 בפברואר 1948;
    פיצוץ בנין "פ. פוסט" - כמעשה פאראן, דבר, 3 בפברואר 1948;
      דליקה בבניין פלסטיין פוסט, בארכיון הסרטונים של Associated Press‏, פברואר 1948 ;
      דליקה בבניין פלסטיין פוסט, 1948, בארכיון הסרטונים של British Pathé
  3. ^ חברי הוועדה המרכזת משיבים לשאלות עיתונאים, דבר, 5 במאי 1960
  4. ^ ג'רוסאלם פוסט, דבר, 21 באפריל 1950
  5. ^ ג'רוזלם פוסט, מעריב, 21 באפריל 1950
  6. ^ אליהו אגרס, שנתון ההסתדרות, דבר, 14 באפריל 1963
  7. ^ ארי רט, כך נמכר ה"ג'רוזלם פוסט", באתר העין השביעית, 1 בספטמבר 1998
  8. ^ חמי שלו18 שנה לפני ישראל היום: זה היה העיתון הראשון של נתניהו, באתר הארץ, 2 במרץ 2018
  9. ^ סוף סיפור: אלי עזור רוכש עם חברה קנדית את ג'רוזלם פוסט תמורת 13.2 מיליון דולר במזומן, באתר גלובס, 16 בנובמבר 2004
  10. ^ יעל ולצר, "וול סטריט ג'ורנל אירופה" נכנס לשותפות עם "ג'רוזלם פוסט" בישראל מינואר הקרוב, באתר TheMarker‏, 19 בנובמבר 2007
  11. ^ אורן פרסיקו, עורך ה"ג'רוזלם פוסט": בהוראת המו"ל אלי עזור אין להזכיר חשדות לשחיתות בעברו של המועמד לעיריית ירושלים משה ליאון, באתר העין השביעית, 23 ביולי 2013
  12. ^ לי-אור אברבך, ‏עורך ראשי חדש ל"ג'רוזלם פוסט": יעקב כץ, באתר גלובס, 13 באפריל 2016
  13. ^ המהדורה הצרפתית